Rosja
Broń
DP-29
Pełna nazwa: 7,62 mm wz. 1928 DP (Diegtiariow piechotnyj – ręczny karabin maszynowy)
Pojemność magazynka: 47
Typ amunicji: km
Masa z amunicją: 12,7 kg
Masa bez amunicji: 12,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: 8,4 kg
Szybkostrzelność: 600 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 840 m/s
Komentarz:
Zasilanie rkm–u odbywało się z szybkowymiennego magazynka o stosunkowo dużej pojemności i dość oryginalnej konstrukcji. Konstrukcja tej broni należała do najbardziej udanych w skali światowej, zarówno pod względem prostoty rozwiązań i pewności działania, jak i skuteczności ogniowej i manewrowości. Ze względu na właściwości bojowe, DP stanowił integralną część uzbrojenia strzeleckiego drużyny piechoty, wspierając ją zarówno podczas ataku, jak i obrony. W grze jest bardzo podobny do DT, ale ustępuje mu celnością i pojemnością magazynka.
DT
Pełna nazwa: 7,62 mm DT (Diegtiariow Tankowoj – karabin czołgowy)
Pojemność magazynka: 60
Typ amunicji: km
Masa z amunicją: 12,9 kg
Masa bez amunicji: 12,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: 8,4 kg
Szybkostrzelność: 600 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 840 m/s
Komentarz:
DT był odmianą karabinu DP z przeznaczeniem do montowania w różnego rodzaju pojazdach. Układ konstrukcyjny broni pozostał ten sam, zmiany obejmowały jedynie przystosowania do montowania w pojazdach. Między innymi zastosowano jarzmo kuliste, umożliwiające naprowadzenie karabinu na cel przez jego obrót w ograniczonym przedziale kątowym. Wymontowany DT mógł być używany podobnie, jak rkm piechoty (w tym celu dołączano do broni dwójnóg). W grze karabin jest bardzo przydatny w walce na krótkie, jak i na długie dystanse – strzelając krótkimi seriami można uzyskać bardzo dobrą celność.
Mosin
Pełna nazwa: 7,62 mm wz. 1938 Mosin
Pojemność magazynka: 5
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,6 kg
Masa bez amunicji: 4,5 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: 4,5 kg
Prędkość początkowa pocisku: 865 m/s
Komentarz:
Karabiny te były stosowane jeszcze w 1891 roku. Były więc starego typu, przystosowane do walki wręcz, na bagnety. Jednak z powodu, że były bardzo tanie i proste w produkcji, po drobnych modernizacjach wprowadzono je do Armii Czerwonej. Wadami karabinu w grze są mały magazynek i konieczność przeładowywania po każdym strzale, zaletami – bardzo dobra celność i ogromna siła rażenia, co sprawia go dobrym w walkach na odległość.
PPSH
Pełna nazwa: 7,62 mm wz. 1941 PPSz, PP-41
Pojemność magazynka: 71
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 5,0 kg
Masa bez amunicji: 4,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: 5,4 kg
Szybkostrzelność: 800 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 500 m/s
Komentarz:
To chyba najbardziej znana broń radziecka II wojny światowej. Działa na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Umożliwia strzelanie zarówno ogniem ciągłym, jak i pojedynczym. „Pepesza” była produkowana masowo. Co najmniej 5 milionów egzemplarzy wyprodukowano pomiędzy rokiem 1941 a końcem wojny. Była topornie wykonana, ale za to poręczna i skuteczna. W grze odznacza się „diabelską” wręcz skutecznością na bliskie dystanse ze względu na pojemność magazynka i szybkostrzelność, na dalsze odległości jest mniej celna, ale przy trafieniu nadal skuteczna.
SVT
Pełna nazwa: 7,62 mm wz. 1940 SVT
Pojemność magazynka: 10
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,7 kg
Masa bez amunicji: 4,5 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: 3,9 kg
Prędkość początkowa pocisku: 830 m/s
Komentarz:
Karabin samopowtarzalny, konstrukcji Tokarewa. Nowoczesna, jak na owe lata, broń piechoty. Karabin wykorzystywał do działania gazy prochowe, ryglował się przez przekoszenie zamka. Zasilany był magazynkiem pudełkowym. W grze jest świetnym karabinem snajperskim, doskonale nadającym się do eliminowania wrogów z dużej odległości.
PTRS
Pełna nazwa: 14,5 mm PTRS wz. 1941
Pojemność magazynka: 5
Typ amunicji: PTR
Masa z amunicją: 18,5 kg
Masa bez amunicji: 18,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 14,5 mm
Masa: ok. 21 kg
Szybkostrzelność: 15 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 1020 m/s
Komentarz:
Ta rusznica przeciwpancerna przeznaczona jest do zwalczania pojazdów lekko opancerzonych i stanowisk ogniowych. Pocisk wystrzelony z odległości 500 m przebijał pancerz o grubości 25 mm i kącie 90 stopni. Broń była samopowtarzalna, posiadała zamek klinowy. W grze potrafi uszkodzić gąsienicę, a strzałem w silnik potrafi zniszczyć czołg lekki, a czasem nawet średni.
TT
Pełna nazwa: 7,62 mm wz. 1933 TT
Pojemność magazynka: 8
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 1,0 kg
Masa bez amunicji: 0,9 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: 0,94 kg
Prędkość początkowa pocisku: 420 m/s
Komentarz:
TT był typową bronią osobistą oficerów i niektórych podoficerów radzieckich. TT jest bronią samopowtarzalną, działającą na zasadzie krótkiego odrzutu lufy, ryglowaną przez przekoszenie tylnej części lufy w płaszczyźnie pionowej. W grze pistolet ten jest dosyć przeciętny i nie należy go używać jako liniowej broni.
Nagan
Pełna nazwa: 7,62 mm wz. 1895 Nagant
Pojemność magazynka: 7
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 1,1 kg
Masa bez amunicji: 1,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: 0,795 kg
Prędkość początkowa pocisku: 270 m/s
Komentarz:
Był typową bronią osobistą oficerów i niektórych podoficerów carskich, a później radzieckich. Jest to broń powtarzalna, rewolwer, posiada bęben mieszczący 7 pocisków. W grze broń ta nadaje się jedynie jako broń ostateczna, gdy już nic innego nie mamy pod ręką.
Czołgi
BT-7A
Pełna nazwa: BT-7A
Armata: 76 mm KT26
Broń dodatkowa: DT
Szybkość: 22
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 13 13 13 10 6
Wieżycz. 15 15 15 15 15
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 13,9–14,6 t
Załoga: 3
Pancerz: 10–22 mm
Moc silnika: 50 KM
Prędkość: 53-62 km/h
Komentarz:
Czołg lekki. BT-7A jest odmianą czołgu BT-7 z większą armatą (BT–7 – 45 mm). Czołgi BT–7 były następcami czołgów BT–6 itd., których pierwowzór to BT–1 (odmiany czołgu BT–1 sukcesywnie modernizowane). Czołgi te były w użyciu aż do wprowadzenia rewelacyjnego czołgu T – 34. W grze czołg ten może mieć szerokie zastosowanie we wspomaganiu piechoty, oczyszczając jej drogę, gdyż bardzo słaby pancerz dyskwalifikuje go do walki z innymi czołgami.
T-26
Pełna nazwa: T-26
Armata: 45 mm 20K
Broń dodatkowa: DT
Szybkość: 18
Załoga: 4+2
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 15 15 15 10 6
Wieżycz. 15 15 15 15 15
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 8–10,5 t
Załoga: 3
Pancerz: 6–25 mm
Moc silnika: 90 KM
Prędkość: 28–32 km/h
Komentarz:
Czołg lekki, o silniku rzędowym chłodzonym cieczą. W 1941 r. ten typ czołgu był zdecydowanie przestarzały w porównaniu z nowoczesnymi maszynami niemieckimi. Mimo to był używany na wielką skalę, do wprowadzenia rewelacyjnego T-34. W grze, ze względu na swą szybkość, może być przyczyną udanego ataku na silnik ciężkiego czołgu nieprzyjaciela, ale w razie niepomyślnego biegu wypadków, w konfrontacji frontowej nie ma szans.
T-34
Pełna nazwa: T-34
Armata: 76 mm L11
Broń dodatkowa: DT
Szybkość: 18
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 45 45 45 20 20
Wieżycz. 52 45 20 20 45
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 26,8 t
Załoga: 4
Pancerz: 40–52 mm
Moc silnika: 500 KM
Prędkość: 55 km/h
Komentarz:
Jest to chyba najbardziej znany radziecki czołg i najlepszy czołg średni II wojny światowej. Śmiało można powiedzieć, że zmienił wynik wojny na froncie wschodnim. Jego pojawienie się niemile zaskoczyło niemieckich dowódców. Był to podstawowy czołg radziecki II wojny światowej. Podczas wojny wyprodukowano 55000 egzemplarzy. Miał silnik wysokoprężny W-2-34 12 cylindrowy. Jego zaletą jest niewątpliwie wielka uniwersalność. Jest wystarczająco szybki, aby korzystać z niego jak z czołgu lekkiego, i ma wystarczająco gruby pancerz, pozwalający na konfrontację bezpośrednią z innymi czołgami.
Czołg saperski T-34
Pełna nazwa: b/d
Armata: brak
Broń dodatkowa: brak
Szybkość: 14
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 47 60 47 20 120
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: b/d
Załoga: b/d
Pancerz: b/d
Moc silnika: b/d
Prędkość: b/d
Komentarz:
Jest to ten sam czołg, jak opisany powyżej, z tym, że pozbawiono go działa, a domontowano wysięgnik z łańcuchami, służący do rozminowywania pól minowych.
T-34/85
Pełna nazwa: T-34-85
Armata: 85 mm ZIS-53
Broń dodatkowa: DT
Szybkość: 18
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 47 60 47 20 20
Wieżycz. 90 74 40 40 75
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 32 t
Załoga: 5
Pancerz: 60-90 mm
Moc silnika: 500 KM
Prędkość: 50–55 km/h
Komentarz:
Czołg średni. Jest to czołg T-34, ale o większej armacie i grubszym pancerzu, przez co staje się groźniejszy. Posiadał silnik Dieslowski czterosuwowy, widlasty, 12-cylindrowy W-2-34. Wersja ta pojawiła się na froncie podczas szturmu Odessy w 1944 r. Od tego roku stała się zasadniczą jednostką bojową radzieckich sił pancernych. Działo tego czołgu było w stanie roztrzaskać niemiecką „Panterę”, pozostając poza zasięgiem jej działa. W grze czołg ten służy do konfrontacji z wrogimi jednostkami lekkimi i średnimi.
KV-85
Pełna nazwa: KW-85
Armata: 85 mm D5
Broń dodatkowa: DT
Szybkość: 15
Załoga: 4+6
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 75 60 45 40 20
Wieżycz. 100 100 100 100 100
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 46 t
Załoga: 4-5
Pancerz: 30–110 mm
Moc silnika: 600 KM
Prędkość: 42 km/h
Komentarz:
Czołg ciężki. Jest on zwiastunem nowej generacji radzieckich czołgów. Zbudowany na podwoziu KW–1 z silnikiem V-2K, przewyższał go znacznie siłą ognia i grubością pancerza. W grze jest to czołg, który ze względu na swoją grubość pancerza i kaliber działa może w wyrównanej walce wygrać konfrontację z potężnymi maszynami niemieckimi, a także alianckimi.
KV-2
Pełna nazwa: KW-2
Armata: 152 mm ML20
Broń dodatkowa: DT
Szybkość: 19
Załoga: 4+9
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 75 75 60 30 40
Wieżycz. 75 75 75 75 75
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 52 t
Załoga: 6
Pancerz: b/d
Moc silnika: 550 KM
Prędkość: 26 km/h
Komentarz:
Czołg ciężki. Jest on zbudowany na podwoziu KW, z silnikiem wysokoprężnym W–K2, 12–cylindrowym. Posiada on potężną haubicę 152 mm, dzięki czemu może z dystansu wyrządzić spore szkody potężnym maszynom niemieckim.
IS-2
Pełna nazwa: IS-2
Broń główna: 122 mm D25
Broń dodatkowa: DT
Szybkość: 15
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 120 90 60 26 26
Wieżycz. 160 90 70 90 90
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 46 t
Załoga: 4
Pancerz: 20–160 mm
Moc silnika: 520 KM
Prędkość: 37 km/h
Komentarz:
Czołg ciężki IS-2 (Józef Stalin 2) był podstawowym czołgiem pułków czołgów ciężkich. Wprowadzony został w użycie w 1944 r. Stanowił on wówczas najpotężniejszy czołg Armii Czerwonej. Tak też jest i w grze – z powodu grubego pancerz i dużego kalibru dział może frontowo pokonać ciężkie czołgi niemieckie.
ISU-152
Pełna nazwa: ISU-152
Broń główna: 152 mm ML20
Broń dodatkowa: DT
Szybkość: 15
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 100 100 60 30 20
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 46 t
Załoga: 5
Pancerz: 10–90 mm
Moc silnika: 520 KM
Prędkość: 35–37 km/h
Komentarz:
Samobieżna haubicoarmata (działo pancerne). Skonstruowane na podwoziu czołgu IS. Działa były bardzo skutecznym sprzętem bojowym, używanym do zwalczania czołgów i niszczenia silnie umocnionych punktów obrony. Na froncie wschodnim to działo dziesiątkowało niemieckie „Tygrysy”. W grze, z powodu bardzo dużego zasięgu, nadaje się do penetrowania terytorium oraz niszczenia celów pancernych i opancerzonych.
Wozy Opancerzone
BA-20M
Pełna nazwa: BA-20M
Broń: DT
Szybkość: 25
Załoga: 2
Pancerz: 15
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 2,5 t
Załoga: 3
Pancerz: 4-9 mm
Moc silnika: 50 KM
Prędkość: 85-90 km/h
Komentarz:
Lekkie samochody pancerne BA-20 zaczęto produkować w 1936 roku, a zakończono w 1941 roku. Używane były do rozpoznania i łączności w jednostkach rozpoznawczych oddziałów pancernych, piechoty i kawalerii. Używane były do końca wojny. W grze można je śmiało wykorzystywać jako wsparcie piechoty, gdyż jednostka ta jest odporna na ogień karabinowy. Jednak w żadnym wypadku nie wolno ich używać do konfrontacji z innymi jednostkami pancernymi
Samochody
M-72
Pełna nazwa: IMZ M-72
Broń: DP-29
Szybkość: 40
Załoga: 2+1
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 350 kg
Załoga: 3
Moc silnika: 22 KM
Prędkość: 85 km/h
Komentarz:
Nie ma wiele informacji o wojskowym zastosowaniu tego motocyklu. Dane zaczerpnąłem ze stron motoryzacyjnych maniaków . W grze może być wykorzystany jako szybki pojazd zwiadowczy lub jako bardzo mobilne gniazdo karabinu DP – 29.
ZiS-5
Pełna nazwa: ZIS-5
Broń: brak
Szybkość: 25
Załoga: 2+10
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 3 t
Załoga: 2 kierujących + ile wejdzie
Moc silnika: 73 KM
Prędkość: 60-70 km/h
Komentarz:
Ten samochód był bardzo popularnym środkiem transportu radzieckich żołnierzy i sprzętu. Łącznie wyprodukowano ok. 1000000 egzemplarzy. Jak każdy rosyjski pojazd, był toporny i obskurny, ale działający w każdych warunkach i prosty w obsłudze (czyt. naprawie ). Niektóre egzemplarze jeżdżą do dziś. W grze ma takie samo zastosowanie, jak w rzeczywistości.
ZiS-6 Katiusza
Pełna nazwa: BM-13
Broń: BM-13
Szybkość: 25
Załoga: 2
Cechy rzeczywiste (wyrzutnia):
Kaliber: 132 mm
Ciężar: 6,2 t
Prędkość maks. pocisku: 335 m/s
Szybkostrzelność: 16 strz./7-10 s
Komentarz:
BM-13 - wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych konstrukcji radzieckiej, wprowadzona do uzbrojenia na początku II wojny światowej, znana pod popularną nazwą "Katiusza". Wykonana w postaci umieszczonego na samochodzie zespołu 8 prowadnic, z których mogło startować niemal równocześnie 16 pocisków rakietowych (po 2 z każdej prowadnicy). W grze jest to narzędzie osadzone na ciężarówce ZiS 6 niszczące praktycznie wszystko, o niemal nieograniczonym zasięgu, dlatego może się okazać bardzo przydatne na polu bitwy.
Brytania
Broń
MK-I
Pełna nazwa: 9 mm Sten Mark 1
Pojemność magazynka: 32
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 4,5 kg
Masa bez amunicji: 4,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 9,0 mm
Masa: ok. 4,0 kg
Szybkostrzelność: 500 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 323 m/s
Komentarz:
Jest to pistolet maszynowy konstrukcji angielskiej, produkowany w kilku wersjach. Charakteryzuje się dużą prostotą konstrukcji. Pistolet ten dorównuje celnością i innymi cechami do niemieckiego MP40. W grze sprawuje się świetnie na bliskich odległościach.
BREN
Pełna nazwa: 7,7 mm Bren wz.1937.
Pojemność magazynka: 30
Typ amunicji: km
Masa z amunicją: 9,5 kg
Masa bez amunicji: 9,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,71 mm
Masa: ok. 10 kg
Szybkostrzelność: 500 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 750 m/s
Komentarz:
Jest to ręczny karabin maszynowy konstrukcji angielskiej wzorowany na Czechosłowackim ZB-30. Charakteryzuje się doskonałą celnością i śmiało może być wykorzystywany w walkach na odległość.
EM-3
Pełna nazwa: Lee Enfield Nr 1 Mk 3
Pojemność magazynka: 8
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,6 kg
Masa bez amunicji: 4,5 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,69 mm
Masa bez amunicji: 3,71 kg
Prędkość początkowa pocisku: 738 m/s
Pojemność magazynka: 10
Komentarz:
Ten świetny model uważany jest za najbardziej udany karabin w całej historii brytyjskiej produkcji wojskowej. Znakomita celność, dość pojemny magazynek sprawiają, że świetnie nadaje się do walk na dalekie odległości. W grze ma dużą siłę rażenia.
EM-2
Pełna nazwa: Lee Enfield Nr 1 Mk 2
Pojemność magazynka: 8
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,6 kg
Masa bez amunicji: 4,5 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,69 mm
Masa bez amunicji: 3,71 kg
Prędkość początkowa pocisku: 738 m/s
Pojemność magazynka: 10
Komentarz:
Jest to karabin Lee Enfield, z tym że ma zamocowaną lunetę, co sprawia, że staje doskonałym karabinem snajperskim. Dobrze ukryty żołnierz może siać zamęt wśród oddziału wroga.
Web .45
Pełna nazwa: Enfield No.2 Mk.I
Pojemność magazynka: 6
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 1,1 kg
Masa bez amunicji: 1,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 9,65 mm
Masa: 0,779 kg
Prędkość początkowa pocisku: 183 m/s
Komentarz:
Rewolwer, który był podstawowym wyposażeniem oficerów oraz niektórych specjalności i rodzajów wojsk (załoga wozów bojowych, komandosów). Broń ta nadaje się jedynie jako broń ostateczna, gdy już nic innego nie mamy pod ręką.
Czołgi
Mk IV Crusader
Pełna nazwa: Crusader Mk IV
Armata: 57 mm OQF
Broń dodatkowa: BREN
Szybkość: 20
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 40 27 30 27 27
Wieżycz. 51 40 40 40 40
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 19,3 t
Załoga: 5
Pancerz: 7-50 mm
Moc silnika: 340 KM
Prędkość: 50 km/h
Komentarz:
Jest to czołg średni, który był wykorzystywany podczas operacji "Battle Axe" w Afryce. Czołg ten wyróżnia się szybkością i może zaskoczyć niejednego wroga, jednak małej średnicy armata dyskwalifikuje ten czołg w walkach z potężnymi maszynami niemieckimi.
MkII Matilda
Pełna nazwa: Mk II Matilda II
Armata: 57 mm OQF
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 15
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 70 50 15 15 15
Wieżycz. 75 35 20 20 20
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 26,5 t
Załoga: 4
Pancerz: 20-78 mm
Moc silnika: 70 KM
Prędkość: 24 km/h
Komentarz:
Czołg ten należy do kategorii średniej. Mała armata i słaba szybkość tego czołgu powodują, że nie nadaje się do walki z innymi czołgami, jednak śmiało można wykorzystać jako wsparcie piechoty i świetnie się do tego celu nadaje.
Cromwell
Pełna nazwa: CT Cromwell
Armata: 75 mm M3
Broń dodatkowa: BREN
Szybkość: 18
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 45 45 45 20 20
Wieżycz. 52 45 20 20 20
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 28 t
Załoga: 5
Pancerz: 8-101 mm
Moc silnika: 600 KM
Prędkość: 51 km/h
Komentarz:
Czołg średni. Seryjna produkcja rozpoczęła się na początku 1943 r. i miał on zastąpić słabo uzbrojonego i opancerzonego Crusader'a. Spora armata i dobre opancerzenie sprawiają, że czołg ten może brać udział w walkach z niemieckimi średnimi czołgami.
MkIV Churchill
Pełna nazwa: Infantry Tank Mk. IV Churchill
Armata: 75 mm M3
Broń dodatkowa: BREN
Szybkość: 18
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 0 0 0 0 0
Wieżycz. 152 45 20 20 45
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 39 t
Załoga: 5
Pancerz: 16-102 mm
Moc silnika: 261 KM
Prędkość: 26-28 km/h
Komentarz:
Czołg ten należy do kategorii czołgów ciężkich. Czołg ten - podobnie jak Matilda - świetnie nadaje się do wsparcia piechoty i tylko do takich celów powinien być wykorzystywany.
Wozy Opancerzone
MkII Dingo
Pełna nazwa: Daimler Mk.II Dingo Scout Car
Armata: OQF 2-pdr
Broń dodatkowa: BREN
Szybkość: 25
Załoga: 4
Pancerz: 15
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 3 t
Załoga: 2
Pancerz: b/d
Moc silnika: b/d
Prędkość: 88,5 km/h
Komentarz:
Zamocowana małej średnicy armata i duża szybkość sprawiają, że doskonale nadaje się na zwiad oraz jako wsparcie piechoty.
Ameryka
Broń
Thomson
Pełna nazwa: 11,43 mm M1 Thompson
Pojemność magazynka: 30
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 4,4 kg
Masa bez amunicji: 4,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 11,43 mm
Masa z amunicją: 4,74 kg
Masa bez amunicji: 5,17 kg
Szybkostrzelność: 700 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 280 m/s
Komentarz:
Legendarna broń. W latach 20-tych i 30-tych była ulubioną bronią gangsterów, a gdy wybuchła II wojna światowa, "Tommy" pokazał, co jest wart. Broń posiada dużą szybkostrzelność i przyzwoity rozrzut. Pistolet ten pozwala na zdobywanie większości umocnień wroga w walce z bliska.
B.A.R.
Pełna nazwa: 7,92 mm wz.1928 Browning
Pojemność magazynka: 20
Typ amunicji: km
Masa z amunicją: 9,3 kg
Masa bez amunicji: 9,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,92 mm
Masa: ok. 9,5 kg
Szybkostrzelność: 600 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 800 m/s
Komentarz:
Browning Automatic Rifle (karabin automatyczny Browning). Doskonale sprawdza się jako broń wsparcia ogniowego dla jednostek piechoty. Duża siła rażenia pocisków oraz szybkostrzelność rekompensują stosunkowo niewielki magazynek. Broń ta posiada także bardzo dużą celność jak na karabin automatyczny.
M1 Garand
Pełna nazwa: 7,62 mm M1 Garand
Pojemność magazynka: 8
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,6 kg
Masa bez amunicji: 4,5 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: ok. 4,5 kg
Prędkość początkowa pocisku: 810 m/s
Komentarz:
Jest to półautomatyczny karabin. Dzięki swej szybkostrzelności i dobrej celności, używany był na wszystkich frontach II wojny światowej.
M1903A4
Pełna nazwa: Springfield 7,62 mm wz.1903
Pojemność magazynka: 5
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,5 kg
Masa bez amunicji: 4,4 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: ok. 4,25 kg
Komentarz:
Jest to karabin snajperski. Tylko pięć kul w magazynku i konieczność czasochłonnego przeładowywania po każdym strzale to niewątpliwie wady tej broni. Jednak zamontowana luneta sprawia, że precyzja trafienia sięga prawie stu procent.
M3A1
Pełna nazwa: 11,43 mm M3A1
Pojemność magazynka: 32
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 4,4 kg
Masa bez amunicji: 4,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 11,43 mm
Masa: 3,7 kg
Szybkostrzelność: 450 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 285 m/s
Komentarz:
Jest to pistolet maszynowy, który wszedł do użycia armii USA pod koniec lat wojny i miał on zastąpić sławnego Thomsona. Tak samo jak poprzednik doskonale sprawdza się w walce na bliskie odległośći.
Col .45
Pełna nazwa: Colt wz.1911A1
Pojemność magazynka: 7
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 1,2 kg
Masa bez amunicji: 1,1 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 11,43 mm
Masa bez amunicji: 1,1 kg
Prędkość początkowa pocisku: 250 m/s
Komentarz:
Podstawowe wyposażenie żołnierzy amerykańskich. Posiada duży kaliber i spory odrzut, jednak świetnie nadaje się jako broń ostatniego ratunku.
Welrod
Pełna nazwa: Welrod Silenced Gun
Pojemność magazynka: 6
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 2,8 kg
Masa bez amunicji: 2,7 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 9 mm
Masa bez amunicji: 1,2 kg
Komentarz:
Jest to pistolet z wbudowanym tłumikiem, dlatego był wykorzystywany przez komandosów w misjach, które musiały być wykonane w ciszy. Jeśli nie chcesz się ujawnić, pistolet ten doskonale sprawuje się w tego typu akcjach.
M1 Carabine
Pełna nazwa: 7,62 mm M1
Pojemność magazynka: 15
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,7 kg
Masa bez amunicji: 4,5 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: 2,36 kg
Prędkość początkowa pocisku: 600 m/s
Komentarz:
Jest to karabinek automatyczny charakteryzujący się pojemnym magazynkiem, lekkością i dobrą celnością, co sprawia, że świetnie sprawdza się na polu bitwy.
Bazooka
Pełna nazwa: 60 mm M1A1 Bazooka
Pojemność magazynka: 1
Typ amunicji: bazooka odł.
Masa z amunicją: 8,8 kg
Masa bez amunicji: 6,1 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 60 mm
Masa bez pocisku: 5,8 kg
Masa pocisku: 2,8 kg
Prędkość początkowa pocisku: 105 m/s
Komentarz:
To kolejna legenda z lat wojny. Posiada prostą konstrukcję, jednak jest niezwykle groźna dla pojazdów opancerzonych i czołgów wroga.
7.62 M1919A4
Pełna nazwa: 7.62 M1919A4
Pojemność magazynka: taśma
Typ amunicji: km
Masa: 12,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,62 mm
Masa: ok. 14,5 kg
Szybkostrzelność: ok. 500 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: ok. 850 m/s
Komentarz:
W odróżnieniu od poprzedników, ten model chłodzony jest powietrzem, a nie wodą. Stanowi on główną broń maszynową aliantów, montującą w pojazdach, czołgach i gniazdach karabinowych, jeepach. Dobra szybkostrzelność i magazynek taśmowy sprawia, że bez problemu "oczyszcza" teren z piechoty wroga.
Czołgi
M8 Scott
Pełna nazwa: M8 General Scott
Armata: 75 mm haub. M3
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 22
Załoga: 4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 13 13 13 10 6
Wieżycz. 15 15 15 15 15
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 15,7 t
Załoga: 4
Pancerz: 12-67 mm
Moc silnika: 125 KM
Prędkość: 56 km/h
Komentarz:
Pojazd ten to małe działo samobieżne, które doskonale nadaje się do oczyszczania terenu z piechoty wroga, przed wkroczeniem swoich ludzi.
M24 Chaffee
Pełna nazwa: M24 General Chaffee
Armata: 75 mm M6
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 18
Załoga: 4+2
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 38 20 10 10 10
Wieżycz. 38 20 10 10 10
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 18,4 t
Załoga: 5
Pancerz: 13-38 mm
Moc silnika: 220 KM
Prędkość: 56 km/h
Komentarz:
Czołg należący do kategorii lekkich. Słabe opancerzenie rekompensuje stosunkowo spora armata, jednak czołg ten nadaje się tylko, jako wsparcie piechoty.
M4a2 Sherman
Pełna nazwa: M4A2 Sherman
Armata: 75 mm M3
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 20
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 75 50 50 50 50
Wieżycz. 75 50 50 50 50
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 31 t
Załoga: 5
Pancerz: 15-76 mm
Moc silnika: 500 KM
Prędkość: 46,4 km/h
Komentarz:
Jest to niewątpliwie jeden z najbardziej znanych czołgów. Jest to czołg klasy średniej. Stał się podstawowym pojazdem alianckich jednostek pancernych pod koniec II wojny światowej. Czołgi te mają słabsze uzbrojenie i opancerzenie od nowszych konstrukcji niemieckich, jednak o zwycięstwie zadecydowała ilość. Również w grze, sprawne wykorzystanie kilku czołgów może przynieść spore korzyści.
M4a3 Sherman
Pełna nazwa: M4A3 Sherman
Armata: 76 mm mkIV
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 20
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 75 50 50 50 50
Wieżycz. 75 50 50 50 50
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 32 t
Załoga: 5
Pancerz: 15-100 mm
Moc silnika: 500 KM
Prędkość: 47 km/h
Komentarz:
Jest to ten sam Sherman opisany wyżej, posiadający armatę o większej średnicy, co sprawia, że jest ciut groźniejszy.
M36
Pełna nazwa: M36 Slugger
Armata: 90 mm M3
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 20
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 55 25 25 25 25
Wieżycz. 60 25 25 25 25
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 28 t
Załoga: 5
Pancerz: 12-50 mm
Moc silnika: 420-450 KM
Prędkość: 48 km/h
Komentarz:
Samobieżne działo przeciwpancerne. Doskonale nadaje się do niszczenia wrogich czołgów, posiada bowiem daleki zasięg i armatę o dużej średnicy.
M7 Priest
Pełna nazwa: M7 Priest
Armata: 105 mm M2A1
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 20
Załoga: 4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 108 38 38 38 38
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 23 t
Załoga: 7
Pancerz: 12-62 mm
Moc silnika: 400-500 KM
Prędkość: 41,8 km/h
Komentarz:
Jest to samobieżna haubica posiadająca armatę o bardzo dużej średnicy. Dzięki bardzo dużemu zasięgowi, doskonale nadaje się do niszczenia umocnień wroga oraz pojazdów opancerzonych.
M26 Pershing
Pełna nazwa: M26 General Pershing
Armata: 90 mm M3
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 15
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 75 60 45 40 20
Wieżycz. 100 100 100 100 100
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 32 t
Załoga: 5
Pancerz: 12-102 mm
Moc silnika: 500 KM
Prędkość: 48 km/h
Komentarz:
Czołg należący do kategorii ciężkich. Został on stworzony aby mógł przeciwstawić się niemieckim "Panterom" i "Tygrysom". Został on jednak wprowadzony do walki dopiero na początku 1945 r.. Duża armata i świetne opancerzenie sprawia, że może nawiązać walkę z niemieckimi czołgami.
M4A3 Calliope
Pełna nazwa: M4A3 Calliope
Broń główna: rakiety 114 mm
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 20
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 75 50 50 50 50
Wieżycz. 75 50 50 50 50
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: prototyp
Załoga: prototyp
Pancerz: prototyp
Moc silnika: prototyp
Prędkość: prototyp
Komentarz:
Jest to broń prototypowa. Do czołgu Sherman została zamocowana wyrzutnia rakiet, która siała ogromne spustoszenie wśród szeregów wroga. Zakończenie wojny sprawiło, że czołg ten, nie był w pełni wykorzystany w działaniach wojennych.
Wozy Opancerzone
M3A1
Pełna nazwa: M3A1 Scout Car
Broń: BREN
Szybkość: 25
Załoga: 4+7
Pancerz: 8
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 4,0-4,9 t
Załoga: 2+6
Pancerz: do 12 mm
Moc silnika: b/d
Prędkość: 90 km/h
Komentarz:
Pojazd ten dzięki swej szybkości doskonale sprawdza się w rozpoznaniu terenu oraz dzięki działku może być wykorzystany jako wsparcie piechoty. Można również transportować żołnierzy na miejsce walki.
M8 Greyhound
Pełna nazwa: M8 Greyhound
Armata: 37 mm M6
Broń dodatkowa: 7.62 M1919A4
Szybkość: 25
Załoga: 4
Pancerz: 16
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 7,9 t
Załoga: 4
Pancerz: 16-19 mm
Moc silnika: 110 KM
Prędkość: 88 km/h
Komentarz:
Jest to pojazd rozpoznawczy, może śmiało być wykorzystywany jako wsparcie piechoty. Dzięki zamontowanej armacie może niszczyć pojazdy opancerzone wroga.
Samochody
WMB
Pełna nazwa: Willys / Ford Jeep 4x4
Broń: 7.62 M1919A4
Szybkość: 50
Załoga: 3
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 1,24 t
Załoga: 1+3
Moc silnika: b/d
Prędkość: 96 km/h
Komentarz:
Jest to legenda wśród samochodów terenowych. Był niezastąpionym środkiem transportu dla zwiadu oraz łączności. Wykorzystywany przez służby zaopatrzenia i medyczne. Zamocowany CKM może siać zamęt wśród piechoty wroga.
WC56
Pełna nazwa: Dodge WC56
Broń: brak
Szybkość: 40
Załoga: 2+6
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: b/d
Załoga: b/d
Moc silnika: b/d
Prędkość: b/d
Komentarz:
Jest to mała ciężarówka, doskonale nadająca się do przewozu żołnierzy i zaopatrzenia.
s
CCKW353
Pełna nazwa: GMC 6x6 2 1/2 t
Broń: brak
Szybkość: 25
Załoga: 2+10
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 4,7-5,1 t
Załoga: 13
Moc silnika: 91,5 KM
Prędkość: 72 km/h
Komentarz:
Jedna z najbardziej znanych ciężarówek II wojny światowej. Powszechnie używana na wszystkich frontach. Dzięki dużej pojemności, mogła zmieścić sporo żołnierzy i dużo niezbędnego zaopatrzenia.
Niemcy
Broń
Walter
Pełna nazwa: Walther 9 mm P-38
Pojemność magazynka: 8
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 1,0 kg
Masa bez amunicji: 0,9 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 9,0 mm
Masa: ok. 0,9 kg
Prędkość początkowa pocisku: 330 m/s
Komentarz:
Podstawowa broń oficerów Wehrmachtu. Dla żołnierzy alianckich, pistolet ten był największym łupem. Broń ta odznaczała się doskonałym wykonaniem. Główne mechanizmy tej broni znajdują się w obudowie, przez co jest odporny na wszelkie zanieczyszczenia.
7.92 MP-44
Pełna nazwa: 7.92 mm MP-44
Pojemność magazynka: 30
Typ amunicji: km
Masa z amunicją: 5,4 kg
Masa bez amunicji: 5,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,92 mm
Masa: ok. 5 kg
Szybkostrzelność: 470 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 690 m/s
Komentarz:
Broń ta uważana jest za pierwszy na świecie karabin szturmowy. Broń ta posiada dużą siłę ognia, znakomitą szybkostrzelność i duży zasięg efektywny, przez co doskonale nadaje się do walki zarówno na bliskie, jak i na dalekie odległości. Doskonała niemiecka robota, tak w trzech słowach można opisać ten karabin.
Mauzer
Pełna nazwa: Mauser 7,92 mm wz.98
Pojemność magazynka: 5
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,6 kg
Masa bez amunicji: 4,5 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,92 mm
Masa: ok. 4 kg
Prędkość początkowa pocisku: 840 m/s
Komentarz:
Mauser od początku do końca wojny wiernie towarzyszył niemieckim żołnierzom. Największą wadą tego karabinu jest konieczność przeładowywania po każdym strzale, co znacznie zmniejsza szybkostrzelność, jednak dobra celność rekompensuje tę wadę.
7.92 MG-42
Pełna nazwa: 7,92 mm wz.1942 MG-42
Pojemność magazynka: taśma
Typ amunicji: km
Masa z amunicją: 13,2 kg
Masa bez amunicji: 12,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 7,92 mm
Masa: 11,5 kg
Szybkostrzelność: 1200 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 745 m/s
Komentarz:
Kolejna doskonała broń w wykonaniu Niemców. Ten karabin maszynowy spełniał rolę ręcznego (na dwójnogu - jak na zdjęciu) i ciężkiego (na podstawie trójnożnej). Jego ogromna szybkostrzelność i siła rażenia powodowała niemały zamęt wśród aliantów.
9mm MP-41
Pełna nazwa: 9 mm MP41
Pojemność magazynka: 32
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 4,4 kg
Masa bez amunicji: 4,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 9,0 mm
Masa: 4,1 kg
Szybkostrzelność: 500 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: b/d
Komentarz:
W źródłach nie ma wielu informacji o tej broni, musiała być rzadką bronią używaną przez Niemców. Posiada dobrą szybkostrzelność i pojemny magazynek, ale małą celność, przez co może być wykorzystywana tylko do walk na krótkie dystanse.
9mm MP-40
Pełna nazwa: 9 mm wz.1940 MP40
Pojemność magazynka: 32
Typ amunicji: pm
Masa z amunicją: 4,4 kg
Masa bez amunicji: 4,0 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 9,0 mm
Masa: 3,9 kg
Szybkostrzelność: 500 strz./min
Prędkość początkowa pocisku: 395 m/s
Komentarz:
Broń ta, to jedna z najbardziej charakterystycznych pm-ów drugiej wojny światowej. "Czterdziestka" powstała jako rozwinięcie MP38. Łącznie obu tych typów broni wyprodukowano w czasie wojny około miliona dwustu tysięcy sztuk. Duża szybkostrzelność i pojemny magazynek były atutami tej broni. Wada to mała celność na średnie i dalekie odległości.
G-41
Pełna nazwa: 7,92 mm G-41
Pojemność magazynka: 10
Typ amunicji: kar.
Masa z amunicją: 4,7 kg
Masa bez amunicji: 4,5 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 9,0 mm
Masa: 4,8 kg
Prędkość początkowa pocisku: 720 m/s
Komentarz:
Jest to karabin G-41 z zamocowaną lunetą. Największym atutem tej broni jest pojemny magazynek, przez co doskonale nadaje się jako broń snajperska. Nie wymaga również konieczności przeładowywania po każdym strzale, jak to jest w przypadku alianckiej snajperki "Springfield".
Panzerfaust
Pełna nazwa: Panzefaust
Pojemność magazynka: jednorazowy użytek
Masa: 8,8 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: ok. 100 mm
Masa: ok. 5 kg
Prędkość początkowa pocisku: 40 m/s
Komentarz:
Jest to granatnik przeciwpancerny jednorazowego użytku. Produkowano różne typy w zależności od średnicy pocisku. Doskonale sprawdza się w walce przeciwko czołgom i pojazdom opancerzonym aliantów.
Panzershreck
Pełna nazwa: Panzerschrek
Pojemność magazynka: 1
Typ amunicji: bazooka odł.
Masa z amunicją: 8,8 kg
Masa bez amunicji: 6,1 kg
Cechy rzeczywiste:
Kaliber: 88 mm
Masa: 9,5 kg
Prędkość początkowa pocisku: 105 m/s
Komentarz:
Jest to większy krewny broni opisanej wyżej. Dzięki napędowi rakietowemu pociski wystrzeliwane z niego dysponowały znaczną szybkością i przez to również celnością. Doskonale sprawdza się w walce przeciwko czołgom i pojazdom aliantów.
Czołgi
Pz-2F
Pełna nazwa: Panzerkampfwagen II Ausf.F
Armata: 20 mm KwK30
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 25
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 30 15 15 15 6
Wieżycz. 30 15 15 15 15
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 13 t
Załoga: 4
Pancerz: maks. 35 mm
Moc silnika: b/d
Prędkość: 60 km/h
Komentarz:
W 1935 roku przemysł Niemiecki nie miał żadnych doświadczeń w budowaniu czołgów; Panzer I oraz II były produkowane jako "ćwiczenie" dla Niemieckiego przemysłu zbrojonego oraz jako czołgi treningowe. Już na początku wojny (1939) był "słabym", nawet jak na ówczesne standardy, czołgiem. Wszystko to jednak nie przeszkodziło w tym, by produkować go jeszcze w 1942 roku. Niektóre egzemplarze tego czołgu służyły nawet pod Kurskiem. Używany głównie jako jednostka zwiadowcza.
Flakpanzer I
Pełna nazwa: Flakpanzer IV Wirbelwind
Armata: 20 mm Flak38
Broń dodatkowa: brak
Szybkość: 20
Załoga: 4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 15 10 10 10 10
Wieżycz. 8 6 6 6 6
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 9,8 t
Załoga: 5
Pancerz: b/d
Moc silnika: b/d
Prędkość: 42 km/h
Komentarz:
Pojazd ten to samobieżne działo przeciwlotnicze. W grze natomiast sprawdza się znakomicie jako broń przeciwko samochodom, pojazdom opancerzonym oraz lżejszych czołgów. Jego wada to słaby pancerz, który sprawia, że jest łatwym celem dla czołgów.
StuG-3B
Pełna nazwa: Sturmgeschütz III
Armata: 75 mm Stuk37
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 20
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 50 30 20 15 20
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 21,1 t
Załoga: 5
Pancerz: maks. 80 mm
Moc silnika: b/d
Prędkość: 20 km/h
Komentarz:
Czołg ten to działo pancerne. Jego zadaniem jest wytropienie i zniszczenie alianckiego pojazdu. Doskonale sprawdza się również w ataku pozycji ufortyfikowanych.
Pz-3G
Pełna nazwa: Panzerkampfwagen III Ausf.G
Armata: 50 mm KwK38
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 23
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 50 30 50 20 20
Wieżycz. 50 30 30 30 30
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: ok. 20 t
Załoga: 5
Pancerz: maks. 30 mm
Moc silnika: b/d
Prędkość: 40 km/h
Komentarz:
Panzer III był pierwszym Niemieckim czołgiem średniej masy zaprojektowanym do walki. Wczesne wersje czołgu, ze swoim działem kaliber 37 mm (później 50 mm), łączyły w sobie zarówno przyzwoity pancerz oraz siłę ognia, w starciu z Francuskimi oraz Brytyjskimi czołgami w roku 1940. Pierwszymi czołgami, które stawiały im skuteczny opór, były radzieckie T-34.
Najważniejszym atutem tego czołgu, było jego zawieszenie. Zostało ono wyprodukowane w ponad 10000 sztuk oraz było wykorzystywane w wielu późniejszych pojazdach opancerzonych III Rzeszy (jak chociażby StuG III - działo bojowe). Czołg ten był podstawą Africa Corps dowodzonego przez Erwina Rommla.
Pz-4D
Pełna nazwa: Panzerkampfwagen IV Ausf.D
Armata: 75 mm KwK37
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 20
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 50 30 20 30 10
Wieżycz. 50 30 30 30 30
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 23,6 t
Załoga: 5
Pancerz: maks. 50 mm
Moc silnika: b/d
Prędkość: 40 km/h
Komentarz:
Panzer IV był czołgiem powszechnie wykorzystywanym przez Niemców w celu zarówno ataku bezpośredniego, jak i wsparcia piechoty. Początkowo był wyposażony w krótko-lufowe działo kaliber 75 mm oraz ckm MG 34 (7,92 mm). Działo to nie nadawało pociskowi zbyt dużej prędkości początkowej, toteż późniejsze wersje posiadały dłuższe lufy (patrz: Pz-4G). Był to czołg średni.
StuG 40G
Pełna nazwa: Sturmgeschütz IV
Armata: 75 mm Stuk40
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 20
Załoga: 4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 80 30 20 15 20
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 23,9 t
Załoga: 4
Pancerz: maks. 80 mm
Moc silnika: 300 KM
Prędkość: 40 km/h
Komentarz:
Działo pancerne zamontowane na podwoziu czołgu PzKpfw (patrz: Pz-3G). Większy krewny StuG-3B. To, co go wyróżnia od poprzednika to dłuższa armata oraz osłony na bokach. Były na szeroka skalę włączane w skład niemieckich jednostek pancernych, okazały się jednak mniej skuteczne w działaniu od "Tygrysów" i "Panter".
Pz-4G
Pełna nazwa: Panzerkampfwagen IV Ausf.G
Armata: 75 mm KwK40
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 20
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 50 30 50 30 10
Wieżycz. 80 30 25 18 30
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 23,6 t
Załoga: 5
Pancerz: maks. 50 mm
Moc silnika: b/d
Prędkość: 40 km/h
Komentarz:
Patrz: Pz-4D. Czołg ten posiada dłuższą armatę, przez co może przebić grubszy pancerz.
Czołg saperski Pz-4d
Pełna nazwa: b/d
Broń główna: brak
Broń dodatkowa: brak
Szybkość: 14
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 75 50 50 50 120
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: b/d
Załoga: b/d
Pancerz: b/d
Moc silnika: b/d
Prędkość: b/d
Komentarz:
Czołg saperski na podwoziu Pz-4D. Wykorzystywany jest jako niszczyciel min. Toruje drogę dla innych pojazdów i piechoty. W grze najlepiej się sprawdza, gdy chcemy oczyścić teren z min wokół flagi przeciwnika.
Pz-5 Panther
Pełna nazwa: Panzerkampfwagen V Panther
Armata: 75 mm KwK42
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 13
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 85 40 40 40 20
Wieżycz. 100 50 20 20 50
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 45,5 t
Załoga: 5
Pancerz: maks. 110 mm
Moc silnika: b/d
Prędkość: 46 km/h
Komentarz:
Kiedy w 1941 roku na froncie pojawiły się pierwsze egzemplarze T-34, dowódcy niemieckiego Wehrmachtu szybko zorientowali się, że ich pancerne pułki nie dysponują maszyną zdolną stawić im czoła na polu bitwy. W ogromnym pośpiechu, na przełomie 1941/42, zlecono przygotowanie modelu Panzer V. Do "przetargu" stanęły wytwórnie Daimler-Benz i MAN, której to sztab zdecydował powierzyć konstrukcję. Ponieważ to T-34 sprowokował konieczność podjęcia gorączkowych prac nad nowym czołgiem, stając się niejako wzorcem do naśladowania dla niemieckich inżynierów, dlatego też projekt tak bardzo przypominał T-34. Oczywiście było to w ówczesnym czasie tematem tabu w rzeszy. Nowatorskim rozwiązaniem w porównaniu z konstrukcją Rosjan były skośne boki, co dawało załodze lepszą ochronę. Nowy czołg wysłano na front po zaledwie 20 miesiącach od chwili rozpoczęcia nad nim prac. To on miał przynieść Niemcom zwycięstwo w bitwie pod Kurskiem (lipiec 1943). Tymczasem większość maszyn nie dojechała do Bielgorodu - pożary silników i usterki układów jezdnych sprawiły, że wielu spośród nowych maszyn nie dane było sprawdzić się w boju. Jednak po usunięciu ewidentnych błędów konstrukcyjnych Pantera (Sd. Kfz.171) okazała się idealnym wozem bojowym. Idealnym, gdyż żaden z pojazdów alianckich nie był w stanie z nim konkurować. Z działem KwK 42 L/70 kalibru 7,5 cm był bardzo skuteczny. Pociski wystrzelone z 2 km były w stanie przebić nawet 14 cm pancerz.
Jagdpanther
Pełna nazwa: SdKfz 173 8,8cm Jagdpanzer V "Jagdpanther"
Armata: 88 mm KwK43
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 15
Załoga: 4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 80 50 40 25 20
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 45 t
Załoga: 5
Pancerz: 40-80 mm
Moc silnika: 600-700 KM
Prędkość: 55 km/h
Komentarz:
Kolejny niszczyciel czołgów, jednak o wiele bardziej potężniejszy od StuG'ów. Spory pancerz i armata o średnicy 88 mm sprawiają, że nie ma alianckiego czołgu, z którym Jagd nie dałby sobie rady.
Ferdinand
Pełna nazwa: SdKfz 184 "Ferdinand-Elefant"
Armata: 88 mm Pak43
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 10
Załoga: 4+4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 200 80 80 45 45
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 65 t
Załoga: 6
Pancerz: 80-200 mm
Moc silnika: 2x300 KM
Prędkość: 30 km/h
Komentarz:
Działo samobieżne. Samobieżna działo przeciwczołgowe "ELEFANT". Niektórzy uważaj "Elefanta" za potknięcie niemieckich biur projektowania czołgów. Zbyt ciężki i skomplikowany w użyciu, miał on jednak swoich zwolenników. Doskonale nadaje się "wyczyszczenia" terenu z piechoty i pojazdów opancerzonych oraz różnej maści czołgów.
Pz-6 Tiger
Pełna nazwa: Panzerkampfwagen VI Tiger
Armata: 88 mm KwK36
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 17
Załoga: 4+6
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 100 82 82 26 26
Wieżycz. 100 65 26 65 65
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 56 t
Załoga: 5
Pancerz: maks. 100 mm
Moc silnika: 650-700 KM
Prędkość: 38 km/h
Komentarz:
Prace nad czołgiem ciężkim trwały w Niemczech od 1925 roku. Czołg ciężki Tiger przyjął swój pierwotny kształt 2 kwietnia 1942 roku, kiedy to do konkursu stanęły dwa prototypy. Na poligonie w Kętrzynie przedstawiono prototypy dr Porsche'a i Henschel'a. Wstępne próby wykazały różnice w prędkościach i manewrowości obu prototypów, ale dopiero w maju próby na poligonie w Berka, udowodniły przewagę czołgu Henschel'a nad zbyt skomplikowaną, a więc awaryjną, konstrukcją Porsche'a. Zwycięski czołg został skierowany do produkcji pod oznaczeniem PzKfw VI 'Tiger' Ausf H1 (po wprowadzeniu czołgów 'Tiger II' zmieniono oznaczenie na Ausf E). Czołg H1 napędzany był silnikiem Maybah HL 210 P 45 o mocy 650 KM. Produkcję rozpoczęto w zakładach Henschel i Kassel-Mittlefield i Wegman AG. W trakcie produkcji wprowadzono kilka modyfikacji wieży, między innymi umieszczono właz ewakuacyjny, zmieniono usytuowanie reflektorów i wyrzutników min przeciwpiechotnych oraz granatników dymnych, zmieniono także koła jezdne podwozia na całkiem stalowe.
Pz-6B Tiger II
Pełna nazwa: PzKpfw VI Tiger II
Armata: 88 mm KwK43
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 10
Załoga: 4+6
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 150 85 85 40 40
Wieżycz. 180 180 40 180 180
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 67 t
Załoga: 5
Pancerz: 80-150 mm
Moc silnika: 600-700 KM
Prędkość: 41,5 km/h
Komentarz:
W 1943 roku zlecono zakładom Henschel'a i dr Porsche'a opracowanie nowego modelu czołgu ciężkiego, Tiger. W październiku oddano dwa prototypy (VK 4502(P) i VK 4502(H)) wyposażone w taki sam silnik, jaki miały czołgi Tiger I końcowej serii (HL 230 P 45), mimo że nowa konstrukcja była o 11 ton cięższa od swego poprzednika. Do produkcji seryjnej, która miała rozpocząć się w grudniu, zakwalifikował się czołg Henschel'a. Jednakże 50 egzemplarzy zostało wyposażone w wieżę dr Porsche'a. Tiger II (Königstiger) był z pewnością najbardziej wybiegającym w przyszłość projektem konstruktorów broni pancernej. Oprofilowana, płaska wieża i gruby pancerz (80 - 150 mm) powodowały, iż czołg ten był prawie nieosiągalny dla każdego zachodniego czołgu. Godnym przeciwnikiem stał się dopiero wprowadzony w połowie 1944 roku czołg radziecki IS-2. Pomimo tak znaczących zalet, czołgi Tiger II nie zdołały odwrócić już biegu wojny, wyprodukowano ich, bowiem jedynie 487 egzemplarzy.
Hummel
Pełna nazwa: 15 cm Panzerhaubitz 18/1 auf Gw III/IV Hummel
Armata: 150 mm sFH18
Broń dodatkowa: brak
Szybkość: 15
Załoga: 4
Pancerz Przód Boki Tył Góra Dół
Kadłub 50 30 20 30 30
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 24,5 t
Załoga: 6
Pancerz: maks. 30 mm
Moc silnika: 265-300 KM
Prędkość: 42 km/h
Komentarz:
Działo samobieżne. Prototyp przedstawiono w październiku 1942. Pierwsze serie wyprodukowane przez Deutsche Eisenwerke. W końcu 1942 weszły na wyposażenie dywizji pancernych Waffen SS na froncie wschodnim. 12 maja 1943 Wehrmacht dysponował 100 działami i 157 pojazdami amunicyjnymi. Ogromna armata o średnicy 150 mm sieje ogromne zniszczenie wśród pojazdów i umocnień wroga.
Wozy Opancerzone
SdKfz-223
Pełna nazwa: Leichte Panzerspärwagen SdKfz 222
Broń: 7.92 MG-34
Szybkość: 25
Załoga: 2
Pancerz: 20
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 4,0 t
Załoga: 2/3
Pancerz: 5-14,5 mm
Moc silnika: 75-90 kM
Prędkość: 80 km/h
Komentarz:
Dość szybki pojazd, który świetnie nadaje się jako zwiad, a dzięki działku potrafi się obronić przed piechotą przeciwnika, niestety operator km-u narażony jest snajperów.
SdKfz-232
Pełna nazwa: Schwerer Panzerspähwagen Sd.Kfz.232
Armata: 20 mm KwK30
Broń dodatkowa: 7.92 MG-34
Szybkość: 25
Załoga: 4
Pancerz: 15
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 5,7 t
Załoga: 4
Pancerz: 8-14,5 mm
Moc silnika: 60-70 kM
Prędkość: 65 km/h
Komentarz:
Ten pojazd również nadaje się na zwiad, jednak jest o wiele lepszy, niż pojazd opisany wyżej, ze względu na większą szybkość pojazdu. Operator km-u w tym pojeździe jest całkowicie osłonięty, co można zaliczyć jako dodatkowy plus. Dlatego ten pojazd można wykorzystać również jako wsparcie piechoty.
Panzerwerfer 42
Pełna nazwa: Panzerwerfer 42 SdKfz 4/1
Armata: Rakiety 150 mm
Broń dodatkowa: brak
Szybkość: 25
Załoga: 4
Pancerz: 15
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: b/d
Załoga: 4
Pancerz: 6-10 mm
Moc silnika: b/d
Prędkość: b/d
Komentarz:
Panzerwerfer 42 wszedł do produkcji w kwietniu 1942 roku i był produkowany do marca 1943. Wyprodukowano około 300 sztuk. Panzerwerfery, które były bardzo ruchliwe, działały przeważnie razem z jednostkami pancernymi udzielając im bezpośredniego wsparcia artyleryjskiego. Po oddaniu salwy rakietowej PzW 42 szybko zmieniały pozycję, co przeważnie pozawalało im uchronić się przed ogniem wsparcia artyleryjskiego nieprzyjaciela. Były używane w jednostkach Nebelwerferów - Nebelwerfer Brigade - do końca wojny, głównie na wschodzie.
Samochody
Kubel
Pełna nazwa: VW Type 82 Kübelwagen
Broń: brak
Szybkość: 25
Załoga: 2+2
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 1,24 t
Załoga: 1+3
Moc silnika: b/d
Prędkość: 96 km/h
Komentarz:
Nie wiem, czy znajdzie się wśród nas osoba, która nigdy nie widziałaby tego samochodu. W niemieckiej armii używany był głównie przez oficerów do przemieszczania się. W grze może być wykorzystany jako szybki środek transportu, który przewiezie na miejsce walki ważnych żołnierzy.
R12
Pełna nazwa: BMW R12
Broń: 7.92 MG-34
Szybkość: 40
Załoga: 2+1
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 180 kg
Załoga: 3
Moc silnika: 18 kM
Prędkość: 85 km/h
Komentarz:
Bardzo dobrze znany niemiecki motocykl marki BMW. Szybki, z zamontowanym km-em doskonale nadaje się jako pojazd zwiadowczy. Dzięki swej szybkości może zbadać teren i oddalić się zanim zostanie zestrzelony.
SdKfz-10/5
Pełna nazwa: Zugkraftwagen 1t Sd.Kfz.10/5
Broń: 20 mm Flak38
Szybkość: 25
Załoga: 3
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 5,5 t
Załoga: 7
Moc silnika: b/d
Prędkość: 65 km/h
Komentarz:
Właściwie to jest samobieżne działo przeciwlotnicze, jednak w grze świetnie się sprawdza jako broń przeciwko pojazdom opancerzonym oraz lekkim czołgom. Seria z tej broni potrafi przebić pancerz lekkiego czołgu i zniszczyć go, tak, że nie będzie w stanie walczyć.
Blitz 3.6
Pełna nazwa: Opel Blitz 3.6
Broń: brak
Szybkość: 25
Załoga: 2+10
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 5,8 t
Załoga: 2+
Moc silnika: 75 kM
Prędkość: 85 km/h
Komentarz:
Niemiecka ciężarówka marki Opel. Powszechnie używana na wszystkich frontach. Używana jako środek transportu zarówno żołnierzy, jak i niezbędnego sprzętu.
SdKfz-7
Pełna nazwa: GMC 6x6 2 1/2 t
Broń: brak
Szybkość: 25
Załoga: 2+7
Cechy rzeczywiste:
Ciężar: 11,5 t
Załoga: 12
Moc silnika: 140 kM
Prędkość: 50 km/h
Komentarz:
Jest to pojazd przeznaczony tylko do przewozu ludzi. Dobra prędkość sprawia, że w dość krótkim czasie potrafi przewieźć na miejsce walki sporo niezbędnych żołnierzy.
Inne
Granaty
Granaty (przeciwpiechotne)
F1
ZSRR
Mk1
WB
M61
USA
M24
Niemcy
M39
Nie
Masa: 1 kg
Komentarz:
Granaty te mają działanie odłamkowe lub burzące. Służą przede wszystkim do rażenia siły żywej, ale również do niszczenia i rażenia innych celów. W grze dobrze się sprawdzają przeciwko zgrupowaniu wojsk przeciwnika, mogą również zniszczyć samochody oraz uszkodzić pojazdy opancerzone wroga. Czasem - gdy rzut będzie celny - możemy zniszczyć gąsienicę w czołgu.
Granaty przeciwpancerne
RPG 40
ZSRR
RPG 43
ZSRR
N73 AT
USA
M24x5
Niemcy
PWM-1
Niemcy
Masa:
RPG 40, RPG 43, N73 AT, PWM-1: 1 kg
M24x5: 1,1 kg
Komentarz:
Granaty przeciwpancerne służą do niszczenia celów opancerzonych. Są uzbrojone w zapalniki uderzeniowe i mają najczęściej korpusy z ładunkami kumulacyjnymi, stabilizatorami zapewniającymi odpowiednie ułożenie granatu przy uderzeniu w cel, oraz rękojeść ułatwiającą ich daleki i celny rzut. W grze, celny rzut w silnik czołgu potrafi zniszczyć doszczętnie atakowany pojazd.
Granat dymny
Masa: 0,3 kg
Komentarz:
Granat ten ma postać puszki z cienkiej blachy, która wypełniona jest substancją chemiczną. Uzbrojony jest w pirotechniczny zapalnik czasowy, przy czym spłonkę pobudzającą zastępuje się ładunkiem prochowym i często zmienia czas działania opóźniacza pirotechnicznego. Granatu tego używamy, gdy chcemy stać się niewidoczni dla wroga (np. gdy jesteśmy pod ostrzałem).
OCHRONA ŻOŁNIERZA
Czapki i berety
Masa: 0,3 kg
Komentarz:
Właściwie to czapki nie mają za zadanie ochrony żołnierza, bardziej są dla zwykłej ozdoby lub wyróżnienia oficerów.
Hełmy
Masa: 0,8 kg
Komentarz:
Hełm ma za zadanie chronić głowę żołnierza przed różnego rodzaju zagrożeniami - od pocisku wystrzelonego z broni palnej do walącego się gruzu od wystrzału z armaty czołgu. W grze ochrania żołnierza w dość małym stopniu. Wystarczy celny strzał w głowę, a żołnierzowi odskakuje hełm na parę metrów.
Kamizelka kuloodporna
Masa: 12 kg
Mimo szczerych chęci nie udało mi się znaleźć informacji i zdjęć o kamizelkach kuloodpornych wykorzystywanych podczas II wojny światowej.
Komentarz:
W grze, kamizelki te noszą grenadierzy i członkowie oddziałów specjalnych. Znacznie ona ochrania żołnierza wyposażonego w takie cacko. Żołnierz może przyjąć o wiele więcej strzałów, niż żołnierz nie posiadający kamizelki. Wadą jest oczywiście waga, przez co znacznie spowalnia żołnierza i dodatkowo kamizelka powoduje, że człowiek szybciej się męczy.
Materiały wybuchowe
Mina przeciwpiechotna
Masa: 1,5 kg
l
Komentarz:
Miny przeciwpiechotnej używamy przeciwko grupie żołnierzy wroga i całkiem dobrze się sprawdza na polu bitwy, szczególnie w wąskich przejściach (np. na mostach). Co więcej, gdy najedzie na nią motor bądź samochód, również potrafi je doszczętnie zniszczyć.
Mina przeciwczołgowa
Masa: 5 kg
k
Komentarz:
Jak sama nazwa wskazuje, miny tej używamy przeciwko czołgom. Potrafi całkowicie zniszczyć czołgi lekkie i średnie. Natomiast gdy najedzie na nią tank ciężki, np. niemiecki Tiger, mina unieruchomi czołg, co pozwala nam go zajść od tyłu i unieszkodliwić.
Dynamit
Masa: 2 kg
l
Komentarz:
Dynamitu używamy najczęściej w trybie dla pojedynczego gracza, gdzie dostajemy za zadanie niszczenie konkretnych celów (mostów, budynków), jednak przydaje się również w trybie dla wielu graczy, gdy unieruchomimy wrogi czołg, niszcząc mu np. jedną z gąsienic, możemy podłożyć pod czołg ładunek, który całkowicie go zniszczy. Niesamowicie destrukcyjna broń.
Koktajl Mołotowa
Masa: 0,6 kg
l
Komentarz:
Koktajle Mołotowa nie wymagają jakichś specjalnych umiejętności do ich wykonania: wystarczy butelka z benzyną i nasączona benzyną szmatka wepchana w gwint butelki. Jednak broń ta potrafi siać ogromne zniszczenie, bowiem rozlana, paląca się benzyna może przeniknąć do trafionego koktajlem czołgu lub innego pojazdu i doszczętnie go zniszczyć.
Nazwa koktajl Mołotowa została wymyślona przez żołnierzy fińskich, którzy używali tej broni przeciw wojskom rosyjskim w czasie wojny zimowej 1939-1940.
Inne Elementy
Bandaż
Masa: 0,3 kg
l
Komentarz:
Bandaży używamy w sytuacjach kryzysowych, gdy zostaniemy postrzeleni i musimy szybko podciągnąć energię żołnierza (np. gdy jesteśmy pod ostrzałem). Przynajmniej kilka bandaży powinien mieć każdy sterowany przez nas żołnierz (w trybie dla jednego gracza).
Zestaw reanimacyjny
Masa: 0,1 kg
k
Komentarz:
Zestaw ten dostępny jest tylko w trybie gry pod nazwą "współpraca". Żołnierz posiadający taki zestaw, może uzdrowić konającego żołnierza, co w sytuacjach kryzysowych jest niezbędne.
Narzędzia
Masa: 5 kg
l
Komentarz:
Niezbędny przedmiot każdego czołgisty. Gdy nasz czołg zostanie lekko uszkodzony (czerwony kolor), wystarczy przydzielić żołnierzowi skrzynkę z narzędziami i kazać naprawić uszkodzony pojazd. Po takiej operacji, nasz wóz jest w pełni sprawny. Jednak, gdy nasz pojazd zostanie poważniej uszkodzony (szaro-czarny kolor), niestety nie poradzą nawet narzędzia. Możemy śmiało opuścić nasz pojazd, gdyż nie będzie w stanie się poruszać, a co najważniejsze, nie będzie w stanie walczyć.
Nóż
Masa: 0,3 kg
l
Komentarz:
Nóż jest rzadko używaną bronią w grze. Używamy go, gdy chcemy unieszkodliwić wroga w zupełnej ciszy. Należy pamiętać, że celny rzut jest zawsze śmiertelny, więc nóż, wbrew pozorom, jest bronią śmiercionośną.
Wykrywacz min
Masa: 15 kg
l
Komentarz:
Wykrywacza min używamy szczególnie w trybie dla wielu graczy, gdy chcemy sprawdzić, czy przeciwnik nie zaminował zdobytej flagi, jednak w trakcie walki, często nie ma czasu na użycie wykrywacza, więc lepiej jest zainwestować w czołg saperski, który załatwi sprawę znacznie szybciej i pewniej.
Zapałki
Masa: 0,1 kg (w rzeczywistości dużo mniej ;-))
l
Komentarz:
Wbrew pozorom, jest to bardzo ważny element naszego wyposażenia w trybie dla pojedynczego gracza. Nie dość, że służy nam do podpalenia drewna w celu, np. wykonania prowizorycznego lotniska, to jeszcze może służyć jako śmiercionośna broń. Tak, dobrze mówię, spróbujcie wzniecić pożar w lesie, to sami się przekonacie co te zapałki potrafią.
Kanister
Masa (pusty): 7 kg
Masa (pełny): 23 kg
l
Komentarz:
Kanister, tak jak w życiu, służy do przechowywania paliwa. Mając pełny kanister, w każdej chwili możemy uzupełnić braki paliwa w pojeździe. Możemy również pobrać paliwo z uszkodzonego pojazdu wroga i wlać je do naszego pojazdu.
Beczka
Masa (pusta): 10 kg
Masa (pełna): 50 kg
l
Komentarz:
Zastosowanie beczki jest takie samo jak kanistra, jednak jest drobna różnica: nie możemy schować jej do naszego ekwipunku. Beczka często jest przydatna w trybie single player, gdzie nasze pojazdy często jeżdżą na resztkach paliwa. Gdy spotkasz czarną beczkę, natychmiast sprawdź ją, może okazać się bowiem, że zawiera niezbędne dla naszego pojazdu paliwo.
Roślina
Masa: 0,1 kg
l
Komentarz:
Roślinek tych używają snajperzy dla zakamuflowania się w trybie multiplayer. Jest bardzo przydatna, gdyż snajper w miarę bezpiecznie może razić ogniem swojej snajperki, nie będąc zawczasu wykrytym.
GRANATY | OCHRONA ŻOŁNIERZA | MATERIAŁY WYBUCHOWE | INNE ELEMENTY.
Offline